To nieprawda, że dźwięk w polskim kinie jest niewyraźny, utrudnia odbiór znaczeń i sensów historii. Może faktycznie w przypadku dawnych produkcji w kinie słychać było różne trzaski i zgrzyty, ale w obliczu dzisiejszej technologii nie ma miejsca już na takie "niedoróbki". W cyklu "Co słychać w polskim kinie?" zostaną pokazane cztery nowe polskie filmy fabularne oraz jeden dokument, których reżyserzy oraz autorzy dźwięku oryginalnie pracują z dźwiękami i zachęcają widzów do wyruszenia w nieoczekiwaną podróż.
- Uczestnicy przeglądu będą mieli okazję przyjrzeć się strategiom artystycznym i środkom technicznym, jakich używają filmowcy, aby kierować percepcją odbiorcy. Usłyszą, że dźwięk - słowo, szum, ambient i muzyka – mogą podążać tropem obrazu, ale także go kontrapunktować. Odpowiedzą na pytanie: czyj punkt słyszenia jest w filmie: głównego bohatera, wszechwiedzącego narratora, czy może jeszcze jakiejś innej postaci jak w "Body/ciało" Małgorzaty Szumowskiej lub w "Wołaniu" Marcina Dudziaka? - zapowiadają organizatorzy wydarzenia.
Pokazy filmów będą odbywały się w sali wielofunkcyjnej NInA Ziemia Obiecana, na ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie (stacja Metro Służew). Wszystkie spotkania po pokazach i debatę poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa, kurator cyklu.
Szczegółowy program przeglądu filmowego:
5 listopada, 19.00 „Strefa nagości” (2014), reż. Urszula Antoniak, dźwięk Tomasz Dukszta, Maciej Pawłowski (73’)
Dwie nastolatki, Europejka i Arabka, spotykają się w miejskiej łaźni w sercu Amsterdamu. Zaczynają się uwodzić - spojrzeniem, gestem, wyobraźnią i obietnicą. Tęsknota, pragnienie, żar nadają rytm tej sensualnej i hipnotycznej opowieści o uwodzeniu się dwóch obcych kultur. Jak dźwiękiem oddać te stany umysłu i ciała?
12 listopada, 19.00 „Wołanie” (2014), reż. Marcin Dudziak, dźwięk Jacek Pająk, muzyka Karol Czajkowski (78’)
Ojciec i syn wyruszają na wyprawę w Bieszczady. Wszechobecna, zmysłowa i groźna zarazem, ale przede wszystkim obiecująca nowe doświadczenia natura kusi małego chłopca do samodzielnych wypraw. Coś na niego czeka, coś chce się mu objawić. Tylko co?
26 listopada, 19.00 „Body/ciało” (2015), reż. Małgorzata Szumowska, dźwięk Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Marcin Jachyra (90’)
Opowieść o ojcu i córce - cynicznym prokuratorze i cierpiącej na bulimię młodej kobiecie.
W tym układzie jest jeszcze jedna, niewidoczna postać, zmarła matka oraz mająca kontakt ze światem duchów terapeutka, która chce namówić tę trójkę do rozmowy.
3 grudnia, 19.00 „Noc Walpurgi” (2015), reż. Marcin Bortkiewicz, dźwięk Agata Chodyra (75’)
Dojrzała diwa operowa i szczawikowaty dziennikarz toczą pojedynek na słowa, gesty, miny
i wspomnienia w zamkniętej przestrzeni jej garderoby. Akcja toczy się tylko przez jedną noc, za to pełną duchów, tajemnic i operowego rozmachu.
10 grudnia, 19.00 „15 stron świata” (2014), reż. Zuzanna Solakiewicz, dźwięk Marcin Lenarczyk (79’)
Niesamowita odyseja w głąb twórczości Eugeniusza Rudnika, kompozytora, badacza i wynalazcy efektów dźwiękowych, należącego do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Czy wzrok może “usłyszeć” muzykę? Spróbujmy.
16 grudnia, 19.00 panel dyskusyjny „Co usłyszymy w polskim kinie” - nowe technologie realizacji dźwięku, metody edukacji oraz włączania w kulturę osób niepełnosprawnych dzięki audiodeskrypcji.
Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Źródło: Naszemiasto.pl
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?