- CPK to przede wszystkim nowy projekt sieci transportowej w Polsce. W jego sercu znajdzie się wielkie lotnisko typu HUB [lotniczy port przesiadkowy - przyp. red.] i zostanie uzupełniony "szprychami" rozpraszającymi się na wszystkie strony naszego kraju - mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. O lotnisku mówi się zdecydowanie najwięcej, a niezbyt dużo czasu poświęca inwestycjom towarzyszącym. Tymczasem zwłaszcza te w polską kolej mogą okazać się kluczowe.
Tak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny - wizualizacje
Jak wskazuje w naszej rozmowie Kantak największym beneficjentem będzie województwo dolnośląskie. Dziś zaledwie jedno połączenie w ciągu dnia między Wrocławiem a Warszawą umożliwia przejazd poniżej 4 godzin, a większość z nich to czas od 4,5h nawet od 6h. Jak zapowiada przedstawiciel CPK ds. inwestycji kolejowych zrealizowanie inwestycji KDP na tym odcinku umożliwi przejazd między tymi miastami w dwie godziny lub nawet nieco mniej.- Cała infrastruktura i geometria przygotowywana jest na to, żeby pociągi mogły poruszać się z prędkością maksymalną 350 km/h. Natomiast tabor, którym przewoźnicy będą dysponować na dzień otwarcia prawdopodobnie będzie pozwalać na jazdę maksymalnie 250 km/h - mówi Kantak.
Pierwsze prace już za chwile
Jak słyszymy od Warszawy do Łodzi (bez węzła, czyli lotniska) kończy się etap projektowania. Już na przełomie I i II kwartału 2024 roku mają rozpocząć się prace budowlane. - Mamy nadzieję, już niedługo, bo w przeciągu ok. 4 miesięcy uzyskać decyzję środowiskową. To pozwoli na rozpoczęcie wstępnych prac przygotowawczych - archeologicznych, geologicznych, przy rozbiórce budynków, wycince drzew. Takie prace zaczną się na całej trasie wybranego wariantu Warszawa - Łódź - mówi Kantak w rozmowie z nami.
Z Warszawy do Centralnego Portu Komunikacyjnego mielibyśmy dostać się w 15 minut, a do Łodzi w 45 minut. Kiedy? Zakończenie prac na trasie z Łodzi do Warszawy planowane jest pod koniec 2027 roku, jak dodaje Radosław Kantak trzeba uwzględnić certyfikację, która przesunie oddanie trasy do ruchu na rok 2028. Czy przejazd koleją stanie się bardziej atrakcyjny niż samochodem i popularną w ostatnim czasie darmową autostradą? - Myślę, że tak. Wszystko zależy oczywiście od oferty przewozowej, od ceny biletów, ale uważam, że powinno tak się stać - stwierdza.
Innowacyjna inwestycja
W ramach połączenia Warszawy z Łodzią ma powstać najdłuższy tunel w Polsce. Z uwagi na wysokie zurbanizowanie terenu powstanie dwukomorowy tunel o długości aż 10 kilometrów. Warto dodać także, że miejsce, gdzie będzie się zaczynać lub kończyć (w zależności od punktu widzenia) trasa KDP z Łodzi do Warszawy już powstaje wraz z budową dworca Warszawa Zachodnia.
Na początku 2023 roku podpisano również list intencyjny z przedstawicielami kolei ukraińskich o współpracy w ramach Kolei Dużych Prędkości. Prowadzone są studia wykonalności dla odcinka Trawniki - Zamość - Bełżec - do granicy państwa. Planowane jest rozszerzenie studium wykonalności o odcinek do Lwowa, z perspektywą do Kijowa.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?